1800 alumnes d'ESO i Batxillerat participen al Mercat de Tecnologia

L'activitat de l'EPS, que enguany arriba a la 15a edició, omple el Campus de Cappont de Tecnologia

El Campus de Cappont de la Universitat de Lleida s'ha omplert de gom a gom aquest matí. Més de 1.800 alumnes de Secundària i Batxillerat de 25 centres educatius han participat en el 15è Mercat de la Tecnologia de la UdL, una trobada tecnològica finançada i organitzada pel Vicerectorat de Recerca de la UdL,  per l’Institut de Ciències de l’Educació de la UdL i l’Escola Politècnica Superior de la UdL en col·laboració amb altres institucions i empreses [veure], amb l’objectiu de potenciar les vocacions científiques i tecnològiques entre els nois i noies de secundària i batxillerat i on es van presentar més d’una cinquantena de ginys i experiments duts a terme per aquests estudiants.

En aquesta edició LA TECNOLOGIA PER LES PERSONES han estat el tema transversal i fil conductor  dels treballs i projectes.

Un total de 1.787 alumnes d'ESO i Batxillerat de 25 centres educatius de la demarcació de Lleida i 1 de la de Tarragona, han participat en aquesta edició del Mercat de la Tecnologia, 232, pertanyents a 11 centres educatius, presentaran una seixantena de projectes que s'han dut a terme durant el curs. La majoria de treballs tenen a veure amb la robòtica, la impressió 3D, la construcció i optimització d'habitatges i infraestructures, tot i que n'hi ha d'altres més singulars com ara el d'un sistema de seguretat per armes de foc o el d'un rellotge de paraules en català.

A banda de la mostra de projectes i treballs tecnològics de l’alumnat d’ESO,  BTX i Cicles Formatius del Mercat de Tecnologia, s’ha proposa un ampli ventall d’activitats paral·leles per poder completar la jornada: més de 25 activitats entre demostracions, exposicions, tallers, xerrades i visites …  molts impartits per professorat de l’Escola Politècnica Superior de la UdL o centrades en les titulacions de l’Escola:

Taller de Criptografia: “La ciència dels secrets”

Meritxell Jornada. Grup de Criptografia i Grafs. Departament de Matemàtica – Escola Politècnica Superior de la UdL

En aquest taller es mostren alguns criptosistemes simètrics clàssics. L’alumnat ha xifrat i desxifrat alguns missatges mitjançant aquestes tècniques.

Taller de Biosensors - Arduino

Erik Monné. Escola Politècnica Superior

En interacció persona ordinador s’utilitzen cada cop més dispositius que llegeixen l’activitat cerebral i permeten interactuar amb software o hardware. Aquest taller ha permès veure com es pot interactuar amb hardware (un cotxe en un scalèxtric) mitjançant un dispositiu Emotiv EPOC que és un dispositiu BCI (Brain Computer Interface).

Taller d’Energia i Sostenibilitat

Montse Vilarrubí. Departament de Medi Ambient i Ciències del Sol– Escola Politècnica Superior

En aquest taller els alumnes han realitzat un seguit d’activitats relacionades amb l’estalvi i l’ús de l’energia del sol com a principal font d’energia renovable.

Taller de Disseny Digital i Tecnologies Creatives

Rosa Gil . Departament d’Informàtica i Enginyeria Industrial – Escola Politècnica Superior

El taller serveix per explicar a l’alumnat les noves professions vinculades a l’art digital, el disseny web, les xarxes socials i els videojocs.

Taller de Resistència de Materials

José Ramon Castro i Josep Gasia. Departament d’Enginyeria Agroforestal – Escola Politècnica Superior de la UdL

L’elecció dels materials que conformen les façanes pot influir en el consum d’energia de l’edifici. En aquest taller s’ha vist quins materials s’utilitzen en l’arquitectura tradicional i la contemporània, com es transmet l’energia a través de les façanes i quins materials són els més adequats per a estalviar energia a l’edifici.

Taller en Intel·ligència Artificial (AI): Les màquines, el millor amic de l’ésser humà?

Ramon Béjar. Grup de Recerca en Intel·ligència Artificial – Escola Politècnica Superior

En aquest taller s’ha projectat un vídeo sobre l’ús de la intel·ligència artificial per la creació d’assistents virtuals en forma de chatbots o robots, que intenten “simular” el mateix comportament de persones reals, fins i tot de persones que ja no es troben entre nosaltres.

Taller de drons

Juan Antonio Garriga.  Departament d’Informàtica i Enginyeria Industrial – Escola Politècnica Superior

En aquest taller s’ha intentat dur a terme una aproximació teòrica i pràctica d’una de les tecnologies més avançades en el camp de la robòtica, aeronàutica i electrònica, els drons, vehicles aeris no tripulats tenen un gran potencial en àrees molt diverses, com l’agricultura, medi ambient, control de materials nocius, recreació…

Cal destacar que com a accions prèvies al Mercat de tecnologia de Lleida l’Escola Politècnica Superior, els passats 17 i 19 d'abril van organitzar dos petits mercats de la tecnologia a Pont de Suert i la Seu d'Urgell, així com un curs de formació per al professorat que imparteix aquesta matèria a Secundària en els respectius instituts d’aquestes localitats.