Albert Barqué i Marc Marzenit van presentar el projecte artístic-científic "The Zero-Gravity Band" a l'EPS

L'activitat s'emmarca com a activitat prèvia a l'inici del Grau en Disseny Digital i Tecnologies Creatives el proper curs a l'EPS

El passat divendres 18 de maig l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (UdL) va acollir  el col·loqui “Art, ciència i tecnologia: el futur de la producció artística i la percepció estètica més enllà del planeta terra”, organitzat per la Fundació Quo Artis, la pròpia EPS i el Consell Social de la UdL, en motiu de l’inici, el proper curs acadèmic 2018-19 a l’EPS del nou Grau en Disseny Digital i Tecnologies Creatives, un grau qie neix amb la voluntat de formar a professionals capacitats per a desenvolupar-se en totes aquelles àrees que exigeixen aplicar un desenvolupament tecnològic amb un enfocament de disseny, creatiu o artístic.

El productor i enginyer musical Marc Marzenit i el doctor en Ciències Cognitives, investigador a Londres i artista Albert Barqué-Duran, tots dos de Mollerussa, van presentar el projecte artístic-científic The Zero-Gravity Band (TZGB), basat en les investigacions de la directora del VeME Lab de Londres, Elisa R. Ferrè i que es presentarà, juntament amb els prototips i un vídeo informatiu, al Sónar+D d'aquest any.

Tots dos artistes van explicar a un atent auditori quines implicacions creuen que  tindrà en un futur viatjar més enllà de la Terra i, en cas de fer-ho, quin és el significat de l'art i com en varia aquest fet la percepció i la seua producció; Com aquesta producció artística i la percepció estètica de l’art es veuen influïdes per les forces gravitatòries del planeta Terra; Com caldrà  investigar i dissenyar materials per a la realització de creacions plàstiques i musicals en situació de gravetat zero i produir una creació artístic-immersiva sonora en 360º que recrea un ambient de gravetat zero.

The Zero-Gravity Band va començar a donar resposta a aquestes qüestions. Segons Marzenit "la percepció de la música gairebé no varia però sí que ho fa la seua execució i aquesta és la clau del projecte". Així, va recordar que "els nostres instruments necessiten gravetat, la qual cosa implica la necessitat d'un re-disseny des de zero perquè els humans puguem ser creatius en entorns de micro-gravetat"

En aquest sentit Barqué-Duran i Marzenit van explicar que en aquesta recerca d’instruments en destaca la Dra. Elisa R. Ferrè (Directora del VeME LAB, Royal Holloway, University of London), sobre com els humans perceben i experimenten l’estètica en condicions de micro-gravetat; Tot i que en The Zero-Gravity Band han col·laborat també científics, tecnòlegs i artistes d’Alemanya, Catalunya, Estats Units i Regne Unit.

Els artistes van explicar que ja existeix un instrument, el Telemetron, creat per treballar en entorns de gravetat zero, un hexàgon amb uns sensors especials que es veurà per primera vegada a Europa al Sonar d’aquest any. . I si aquest és un pas endavant en la música, Barqué-Duran ha inventat el Savnac, un artefacte per pintar en l'espai en gravetat zero, que també podrà veure's dins de la instal·lació del Sonar, del 13 al 16 de juny a Barcelona.

FUNDACIÓ QUO ARTIS

SONAR 2018 +D