Conferència. "Alan Turing, un genio entre dos mundos"

IMG_1221

Ahir, un centenar de persones van assitir a l'últim acte organitzat per  l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida en el marc de la commemoració del centenari del naixement d'Alan Turing.

Tancava la celebració de l'Any Turing la conferència d'en Ramiro Moreno, "Alan Turing, un genio entre dos mundos". Alan Mathison Turing , 1912-1954, és un matemàtic anglès que en la seva curta vida va posar els fonaments teòrics del que després seria la informàtica . Interessat en la lògica matemàtica des de molt jove, el 1936 publica On computable Numbers with anapplication to the Entscheidungsproblem , que resol el "problema de la decidibilitat" proposat per David Hilbert el 1928. La seva solució va engegar conceptes com els d'algorisme i computabilitat, essència de la famosa màquina de Turing i fonamentals en l'actual informàtica. És conegut el seu treball al quarter general britànic que criptoanalitzava els missatges alemanys xifrats per la màquina "Enigma" al principi de la Segona Guerra Mundial. La seva dedicació va donar lloc a la màquina anomenada bombe, màquina electromecànica que va contribuir al desxiframent dels codis Enigma i a guanyar a la marina alemanya la batalla a l'Atlàntic nord. Després de la guerra el seu treball va continuar als Estats Units, Cambridge i Manchester, treball que va conduir, juntament amb el de von Neumann, a la ideació i construcció dels primers ordinadors de la història. La seva vida va acabar tristament amb una detenció policial al març de 1952, acusat de tenir relacions homosexuals. Va decidir acceptar un tractament amb estrògens durant un any, com a alternativa a la presó. La seva mort el 1954 per enverinament amb cianur encara segueix envoltada d'interrogants.

IMG_1226

Un cop finalitzada la conferència, membres docents i PAS de l'EPS van rendir un sentit homenatge al professor del departament de Matemàtica de la UdL, Ramiro Moreno, recentment prejubilat.

IMG_1251

L'acte també va servir per donar a conèixer als guanyadors de la primera Competició Criptogràfica adreçada a l'alumnat de l'Escola i realitzada entre el 8 i el 19 d'octubre. A la categoria de Grau els guanyadors van ser els membres de l'equip "Enigma", format per en Josep Pon i en Marc Piñol; els segons classificats van ser l'equip "Solfamidas", amb en Alfred Antúnez i en Ignacio Coso. Pel que fa a la categoria de Màster el guanyador va ser en Ricard Garra.

IMG_1287

Per últim, el degà del Col·legi d'Enginyers en Informàtica de Catalunya, el Sr. Domingo Olmos, va entregar un any de col·legiació gratuïta a tots els enginyers informàtitcs titulats a l'Escola Politècnica Superior en el curs 2011-12 i un premi especial a l'alumne d'Enginyeria Informàtica de l'Escola amb el millor expedient acadèmic. Aquet premi va recaure en mans d'Albert Agraz.

IMG_1301

Imatges