Els alumnes de l'EPS que participaran en la Uniraid exposen els seus vehicles a l'Escola

Uniraid és un ral·li/aventura formativa i solidaria que es disputa del 15 al 23 de febrer al Marroc

wfewfew
Els alumnes participants a Uniraid 2020 amb els seus vehicles

Els alumnes de l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (UdL) que, organitzats en dos equips, participaran en la novena edició d'UNIRAID, que se celebrarà al Marroc del 15 al 23 de febrer, han exposat aquesta tarda i exposaran demà, 12 de febrer al matí i a la tarda, els vehicles, un Citroën Saxo i un Ford Focus, amb els que participaran en aquesta gran aventura humana i solidària exclusiva per a estudiants d'entre 18 i 28 anys. Així mateix, han explicat a la resta de companys les particularitats de l'aventura que pròximament iniciaran.

Uniraid no és una competició, és una aventura que segueix un itinerari de 9 dies pel desert del Marroc amb turismes de més de 20 anys preparats pels mateixos estudiants, organitzats en 7 etapes navegant amb un roadbook, un mapa i una brúixola (sense GPS ni dispositius electrònics) i superant tota mena d'obstacles, reptes i proves, amb l'objectiu de creuar el Marroc de nord a sud i lliurar un mínim de 40 kg de material solidari en els llogarets del desert.

Un dels equips està format per l’Oriol Palau, estudiant del Grau en Enginyeria Mecànica i en Vicenç Voltes, estudiant del Màster en Enginyeria Industrial  a l'ETSEIB. El segon equip el formen en Joan Miró, estudiants del Grau en Enginyeria mecànica i el Xavier Timoneda, alumne del Grau en Enginyeria de l’Energia i Sostenibilitat.

Els dos equips de Lleida viatjaran amb els vehicles fins a Algesires i des d’allí, en ferri arribaran al punt de sortida de la Uniraid, Tànger. Després creuaran Marroc per l'interior, travessant l'Atles en direcció al desert d'Erg Chebbi, on faran entrega de material escolar i solidari a diversos pobles prèviament seleccionats per l'Organització. A continuació es dirigiran a Marràqueix, la ciutat imperial més bella del nord d'Àfrica, on faran un dia de turisme, i després tornarem a Tànger, final del recorregut i UNIRAID 2020. En total, 7 etapes en què combinarem conducció per carreteres de muntanya, pistes, sorra i dunes. Dormiran 3 nits en hotels, 4 en campaments organitzats al mig del desert i 1 nit, la de l'etapa marató, en bivac lliure envoltats de dunes.

Els alumnes de l’EPS valoren molt positivament aquest repte. Defineixen Uniraid com una aventura formativa perquè la preparació prèvia els ha permès endinsar-se en aspectes propis de la titulació com per exemple la preparació i adaptació mecànica del vehicle, esponsorització, promoció, etc. i la cursa/viatge solidari els donarà l'oportunitat de treballar aspectes mecànics, electrònics, etc del vehicle en situacions reals.

Evidentment la solidaritat és un dels grans valors que promou UNIRAID per això part del projecte per participar inclou l'aportació i lliurament d'un mínim de 40 quilos de material solidari per part de cada equip destinat a associacions, escoles o aldees situades en zones remotes del desert.

Aquest material pot ser de tipus humanitari (roba, sabates, joguines ...) escolar (llibretes, llapis, motxilles ...) o bé aportant un projecte de manera individual o coordinada amb altres equips, sempre que aquest sigui sostenible i aporti un benefici real a la comunitat destinatària del projecte. A tall d'exemple, en edicions anteriors, els participants d'UniRaid:

• Han fet entrega de forns solars en zones del desert desproveïdes de llenya.
  • Han dissenyat, projectat i equipat una plantació de palmeres amb un sistema de reg per degoteig que funciona amb energia solar.
  • Han creat i equipat aules informàtiques en tres escoles situades en zones remotes del desert (70 portàtils en dues edicions).
  • Han substituït l'ineficient i costós sistema d'il·luminació d'una petita escola, per un modern sistema de panells led, que els permetrà reduir en un 90% el cost de la llum.