Jornada "Per què no puc fer-ho?" a l'EPS

IMG_8804

El passat 7 de novembre, el Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones conjuntament amb l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, amb el suport del Vicerectorat d'Estudiantat, Postgrau i Formació Contínua i la Fundació La Caixa, va organitzar la jornada "Per què no puc fer-ho?" V Jornada de presentació dels estudis universitaris de la UdL sense estereotips de gènere, adreçada a captar alumnat femení i/o masculí en les titulacions en què aquest sexe està menys representat.

Les eleccions acadèmiques i professionals segueixen, encara avui, marcades pels estereotips assignats a cadascun dels sexes, vinculats a rols socials masculins i femenins que mostren els homes en tasques més actives i amb iniciativa i les dones en rols més passius, amb tasques relacionades amb la cura i amb menor iniciativa.

En aquest sentit, en l'elecció d'estudis s'observa que les carreres típicament femenines són les orientades a professions de tipus assistencial o l'ensenyament, mentre que les més masculinitzades estan orientades més a aspectes instrumentals (estudis d'electrònica, informàtica, educació física…). La jornada Per què no puc fer-ho? permet trencar amb la influència dels estereotips de gènere de cara a l'elecció de les carreres universitàries.

Per exemple, segons les dades del curs acadèmic 2012-2013 a l'Escola Politècnica Superior hi havia matriculats 647 nois, per tant sols 140 noies, el que representa només el 21,6% de l'alumnat. Per què no puc fer-ho? posa sobre la taula la incidència dels estereotips de gènere en l'elecció dels estudis universitaris i, en un futur, la segregació en el món laboral.

Un total de 180 noies i 169 nois, alumnes de 4t d'ESO de 5 instituts: INS Alcarràs, Col·legi Maristes Montserrat de Lleida, INS Lo Pla d'Urgell de Bellpuig, INS Canigó d'Almacelles i INS Guindàvols de Lleida van participar  en aquesta iniciativa.

Les activitats van incloure una presentació de la Jornada per part de la Vicerectora d'Estudiantat, Postgrau i Formació Contínua de la UdL, Neus Vila i  de l'Ana M. Romero, Directora del Centre Dolors Piera de la UdL; així com una presentació dels estudis de l'EPS per part de la Secretaria Acadèmica del Centre, Marga Moltó i una xerrada de dues antigues alumnes, actualment treballadores de l'empresa GFT, la Llúcia Masip i la Laia Jiménez, amb l'objectiu de donar a conèixer a les alumnes de 4t d'ESO experiències de primera mà de dones que ocupen llocs rellevants en el món acadèmic i professional i així puguin tenir models de referència alternatius als que habitualment es visualitzen.

La Jornada va continuar amb una sèrie de visites guiades per les instal·lacions i una sèrie de  tallers pràctics a càrrec del professorat de l'EPS:

- Seguretat de la xarxa
- Smartphones
- Autòmats programables
- Construcció amb materials low-tech
- Auditoria energètica
- Tractament de les emocions  amb Emotiv
.

Descarregueu-vos el tríptic informatiu de l'activitat Consulteu el tríptic informatiu de l'activitat Àrea de Comunicació - Oficina de Premsa UdL Imatges Premsa 8 de novembre de 2014 diarisegre