Jornada "per què no puc fer-ho?" a l’EPS. Esperonant l’alumnat femení a cursar estudis d'enginyeria

Aquesta jornada permet trencar amb la influència dels estereotips de gènere de cara a l’elecció de les carreres universitàries.

PQNPF_2018-45
Taller "El giroscopi" a càrrec de Maria Masot i Gerard Marias, estudiants d'Enginyeria Industrial a l'EPS

El divendres 16 de novembre, el Centre Dolors Piera d’Igualtat d’Oportunitats i Promoció de les Dones conjuntament amb l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (UdL), amb el suport del Vicerectorat d’Estudiants va organitzar la novena jornada “Per què no puc fer-ho?” Jornada de presentació dels estudis universitaris de la UdL sense estereotips de gènere, adreçada a captar alumnat femení i/o masculí en les titulacions en què aquest sexe està menys representat.

Les eleccions acadèmiques i professionals segueixen, encara avui, marcades pels estereotips assignats a cadascun dels sexes, vinculats a rols socials masculins i femenins que mostren els homes en tasques més actives i amb iniciativa i les dones en rols més passius, amb tasques relacionades amb la cura i amb menor iniciativa.

En aquest sentit, en l’elecció d’estudis s’observa que les carreres típicament femenines són les orientades a professions de tipus assistencial o l’ensenyament, mentre que les més masculinitzades estan orientades més a aspectes instrumentals (estudis d’electrònica, informàtica, educació física…). La jornada Per què no puc fer-ho? posa sobre la taula la incidència dels estereotips de gènere en l’elecció dels estudis universitaris i, en un futur, la segregació en el món laboral i permet trencar amb la influència dels estereotips de gènere de cara a l’elecció de les carreres universitàries.

En concret, un total de 217 noies de 4t d’ESO de 7 instituts: Institut Torre Vicens, Col·legi Maristes Montserrat, Col·legi El Carme i Institut Guindàvols de Lleida, Institut canigó d'Almacelles, l'Institut d'Alcarràs i l'Institut Almatà de Balaguer van visitar l’EPS i van participar en els tallers i xerrades programades.

Les activitats van incloure una presentació de la Jornada per part de la Vicerectora de Relacions Internacionals i Cooperació de la UdL: Sra. Astrid Ballesta, la directora del Centre Dolors Piera, Ana M. Romero, la professora i investigadora de l’EPS, Sra. Marta Oliva i l’alumna de l’EPS, Sra. Marta Chafer, amb l’objectiu de donar a conèixer a les alumnes de 4t d’ESO experiències de primera mà de dones que ocupen llocs rellevants en el món acadèmic i professional i així puguin tenir models de referència alternatius als que habitualment es visualitzen.

Posteriorment es va donar pas a la Conferència “Per què no puc fer-ho?” a càrrec de Laura Cortés, Educadora Social i Màster en Agents d’Igualtat.

La Jornada va continuar amb una sèrie de visites guiades per les instal·lacions i una sèrie de  tallers pràctics a càrrec del Personal Docent i Investigador de l’EPS:

• Xerrada "L'enginyeria més internacional" Magda valls (Cap d'estudis EPS)
  • Taller "Criptografia i seguretat informàtica" Rosana Tomas (Professora d'Enginyeria Informàtica)
  • Taller "Termografia. Mesurant i observant l'energia" Montse Vilarrubí (Estudiant de doctorat d'Enginyeria Industrial)
  • Taller "Construcció Sostenible. L'arquitectura que s'estima el medi ambient" Lídia Rincón (Professora del Grau en Arquitectura Tècnica i Edificació)
  • Taller "Escàner 3D. Escanejant coses i persones" Ariadna Carrobé (Estudiant del Màster d'Enginyeria Industrial) i Jordi Gené (Estudiant de doctorat d'Enginyeria Industrial)
  • Taller "El giroscopi" Maria Masot i Gerard Marias (Estudiants d'Enginyeria Industrial)