Matrícula oberta a la Matèria Transversal EPS: "ALMIA-Educa: Interrelació recerca i docència i la importància de la transferència"

2 ECTS - Matrícula oberta fins al 20 d'abril!

És evident que una formació de professionals que sàpiguen establir ponts entre la ciència i la societat ajudarà a augmentar la confiança del ciutadà en la ciència i a establir un diàleg fluid i sostingut que permeti una cooperació i coordinació.

Amb aquesta Matèria Transversal es vol incidir en la formació integral de l'enginyers partint d’un projecte com és ALMIA, que cerca convertir el municipi d’Almatret de la comarca del Segrià (Lleida) en un referent quant a l’ús i gestió d'energies renovables aplicades a la totalitat d'un municipi. ALMIA és un exemple de relació docència-recerca i transferència

Dirigit a: Estudiants de totes les titulacions d'enginyeria de la UdL.

Modalitat: Online.

Format: Sessions a través del campus virtual. Els ponents impartiran les classes de manera interactiva entre professor i estudiantat.

Període: Abril- Maig 2021 (classes online + Jornades ALMIA)

Classes online:

• dilluns (19.00-20.30 h): 26 abril, 3 maig, 17 maig, 24 maig
  • dijous (19.00-20.00 h): 29 abril, 13 maig, 20 maig, 27 maig

Crèdits: 2 ECTS

Objectius: L’objectiu general que es persegueix és:

Potenciar les competències de comunicació científica dels estudiants dels Graus en Enginyeria

Per això es partirà d’una experiència concreta dissenyada des del projecte ALMIA i on l’estudiantat podrà:

• Conèixer com es desenvolupen propostes formatives en el marc del centre d’interpretació de l’energia d’Almatret
  • Conèixer material didàctic acompanyat d’un prototip de projecte de realitat augmentada/virtual
  • Saber dissenyar un pla de comunicació i difusió que ajudi a fer transferència de la recerca en enginyeria
  • Liderar propostes de formació i transferència de les ciències

Contacte: Isabel del Arco (isabel.delarco@udl.cat) i Eduard Gregorio (eduard.gregorio@udl.cat)

Professorat que hi participa:

• Luisa F. Cabeza. Professora de l’Escola Politècnica Superior. Investigadora principal del projecte ALMIA.
  • Isabel del Arco. Professora de la Facultat d’Educació
  • Eduard Gregorio. Professor de l’Escola Politècnica Superior.
  • Anabel Ramos. Professora de la Facultat d’Educació
  • Álvaro de Gracia. Professor de l’Escola Politècnica Superior.
  • Gabriel Zsembinszki. Professor de l’Escola Politècnica Superior.
  • Cristina Junyent: és llicenciada i doctora en biologia per la Universitat de Barcelona, i màster en comunicació científica a la Universitat Pompeu Fabra. És fundadora i dirigeix la Fundació Ciència en Societat, dedicada a la promoció i l'estímul de la cultura científica.
  • Cristina Morales: Responsable del gabinet de comunicació de Gorona del Viento (El Hierro, Illes Canàries).
  • Expert en comunicació: per confirmar

Continguts.

L’assignatura es treballarà per Reptes i seguint el model flipped clasroom:

• REPTE 0: Alfabetització social en ciència i tecnologia, com i per què?
  • REPTE 1: Com comunicar a diferents públics
  • REPTE 2: Difonem i comuniquem: exemple pràctic
  • REPTE 3: ALMIA: Projecte actiu i pla de difusió

A més, els estudiants hauran de participar en una de les Jornades ALMIA que tindran lloc a la població d’Almatret (abril / maig).

Avaluació

Al Campus Virtual els estudiants disposaran de material específic per tal de fer les activitats encomanades. L'avaluació consistirà:

Estudiants de nou ingrés

• Entrega del portafoli amb les activitats desenvolupades a les sessions online (30% de la qualificació).
  • Participació en la Jornada ALMIA: realització de la Ruta de l’Energia i els Tallers de l’energia + informe d’avaluació (70% de la qualificació).

Monitors de les jornades ALMIA

• Entrega de la memòria generada en la preparació dels Tallers que es durant a terme en el Marc de les Jornades ALMIA i assistència a les sessions online (30% de la qualificació).
  • Participació en les Jornades ALMIA: realització de la Ruta de l’Energia i els Tallers de l’energia + informe d’avaluació (70% de la qualificació).

Matrícula:

1) Estudiants que han de pagar la tarifa ordinària: automatrícula des de la Seu Electrònica de la UdL (Carpeta personal > Què puc pagar > Congressos i jornades > Pagament en línia)

2) Estudiants que tenen dret al descompte de Família Nombrosa: matrícula presencial a la Secretaria Acadèmica de l'EPS.