Núria Burgués, guanyadora del premi Edifica 2019

premi edifica 2020 (3)
Núria Burgués i Guillem Rúbio, guanyadora i accèssit respectivament del premi Edifica 2020, amb els membres del jurat

Núria Burgués ha estat la guanyadora del Premi Edifica 2018/2019 d'Aparelladors Lleida amb un projecte de rehabilitació dels locals baixos comercials dels Blocs Joan Carles i la seva adaptació a habitatges per a persones invidents. El Col·legi d'Aparelladors i Arquitectes Tècnics de Lleida, Aparelladors Lleida, en col·laboració amb l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, i amb el patrocini de la Mutua dels Aparelladors (MUSAAT), atorga cada any aquest premi per distingir els millors treballs de fi de grau (TFG) d'Arquitectura Tècnica i Edificació.

"Rehabilitación del bloque plurifamiliar Príncipe Juan Carlos no 36, con diseño pormenorizado de dos tipos de viviendas en planta baja adaptadas a discapacidad visual (ONCE), situado en el barrio de "La Mariola" Lleida", és el títol del treball de Núria Burgués que ha estat dirigit pel professor José Ramón Castro Chicot. Burgués ha estat premiada amb 500 euros, en metàl·lic, altres 500 euros en visat d'intervencions professionals a Aparelladors Lleida, i dos anys de quota de col·legiació gratuïta.

El treball de Burgès es va iniciar com un projecte per a pal·liar la pobresa energètica. Per aquest motiu, des de la Paeria se li va proposar aquesta zona com a destinació per a començar a treballar: els baixos comercials dels Blocs Joan Carles de la Mariola. Elaborant el pla, Burgès es va adonar que no existeix cap codi tècnic ni normativa que reguli específicament les edificacions destinades a les persones cegues. Així, se li va ocórrer plantejar la rehabilitació d'edificacions per a adaptar-los a persones amb visió reduïda i cegues. Burgès va tenir en compte el mobiliari, les instal·lacions, la disposició i els colors d'aquests, el tipus de portes (corredisses, per a facilitar l'accés a persones cegues), entre altres.

No obstant això, el tret més remarcable del projecte va ser el tipus de paviment que s'utilitzaria, el qual ha patentat. Es tracta d'una mena de sòl normalment instal·lat en exteriors, a causa de la seva rugositat i absorbencia, que permet marcar un sistema de guia dins de les edificacions combinant les textures i l'alt contrast cromàtic perquè les persones amb discapacitat visual puguin utilitzar el tacte per a desplaçar-se i ser més autònoms en aquests habitatges.

Aquest tipus de paviment, fins i tot, és antilliscant per a evitar les caigudes dels discapacitats en cas que puguin relliscar. A més, aquest projecte, pot adaptar-se a diferents tipus d'edificis i necessitats dins de la discapacitat que pateixin els usuaris.

Per aquest motiu, des de l'ONCE estan interessats a trobar finançament per a dur a terme una prova pilot d'aquest projecte que permeti valorar la seva utilització tant en oficines, edificis públics, centres per a discapacitats o habitatges de persones majors amb principis de discapacitat. El treball planteja petites modificacions en el paviment que podrien suposar un major grau d'autonomia per a les persones amb baixa visió i cegues, permetent situar els mobles i instal·lacions del seu domicili per mitjà del tacte i el contrast.

Així mateix, Guillem Rubió, sota la direcció del professor Albert Oriol Castell Casol, ha estat reconegut amb un accèssit pel seu TFG "Projecte executiu per al canvi d'ús d'una nau industrial a Centre d'Escalada, Kàrting Indoor i Restaurant". Un accèssit premiat amb 250€ i amb un any de col·legiació gratuïta.

El Jurat d'aquest premi ha estat format pels membres de junta Directiva d'Aparelladors Lleida, Frederic Lorente i Mesa i Jaume Lázaro i Calafell; així com els cap d'estudis i coordinadora de l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, Jérome Barrau i Lidia Rincón i Villarreal.