Per què hi ha una manca de vocacions científiques i tecnològiques malgrat són les titulacions més demandades pel mercat laboral?

capcelera

Aquest mes de febrer el diari ABC va publicar un interessant article sobre la crisis de les vocacions de ciències i el desequilibri existent entre les titulacions més demandes per l'estudiantat i les més sol·licitades per les empreses.

Segons l'últim informe del Ministerio de Educación sobre graduats universitaris i afiliació a la Seguretat Social, un de cada dos graduats pertanyen a la branca de Ciències Socials i Jurídiques, quan l'actual mercat laboral demanda clarament titulats amb un perfil molt més tècnic.

Mentre carreres com Matemàtica, Enginyeria Industrial, Informàtica o Química exigeixen notes de tall molt baixes per que no hi demanda per estudiar-les malgrat siguin les carreres amb una taxa d'ocupabilitat més alta, altres carreres amb sortides laborals molt inferiors exigeixen unes notes de tall altíssimes degut a l'elevada demanda per estudiar-les

La falta de motivació dels estudiants per elegir titulacions STEM (acrònim de les sigles en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria i Matemàtiques), tot i ser les carreres més demandades, suposa un greu problema i sembla que no te fi: en els últims 10 anys s'ha reduït la matriculació un 27,3%.

Es calcula que la demanda laboral al món serà els propers anys del 3%, però en el cas de les ciències i les matemàtiques es dispararà al 10% i paradoxalment cada cop hi ha menys nois i noies disposades a estudiar les carreres associades a aquesta demanda laboral.

001NNP65

S'apunten diverses causes a aquesta manca de vocacions científiques i tecnològiques:

- La manca d'informació global que tenen els alumnes de secundària. L'estructura d'orientació universitària dels centres hauria d'estar molt més desenvolupada.

- Una manca de metodologia adequada per a l'ensenyament: estem formant als nens del futur, que serà digital, amb tècniques de la revolució industrial.

- La dificultat pròpia de les matèries de ciències i la manca d'hores lectives necessàries per a dur a terme un bon aprenentatge a secundària, fan que els alumnes no gosin a afrontar-les a la universitat i prefereixin titulacions més fàcils d'aprovar però amb menys inserció laboral.

- La manca de programes eficaços de detecció de talent.

- La cultura mediàtica: la imatge del científic boig, friki i aïllat del món no afavoreix les vocacions.