Luisa F. Cabeza, protagonista d'un reportatge del 3.24 dedicat al projecte europeu que lidera el centre de recerca Inspires de la UdL

El projecte és una bateria de calor que pot emmagatzemar escalfor

Luisa F. Cabeza, directora de l'Institut Politècnic d'Innovació i Recerca en Sostenibilitat de la Universitat de Lleida i professora de l'Escola Politècnica Superior, és la responsable d'un projecte europeu ubicat actualment al AgroBioTech de Lleida. Es tracta d'una bateria de calor que pot emmagatzemar l’energia calorífica que produeixen unes plaques on el sol escalfa aigua amb l'objectiu bàsic de guardar la calor de l’estiu per utilitzar-la a l’hivern.

L’element clau per dur a terme aquest projecte és una sal especial, molt semblant a la sal comuna. El que es fa és aprofitar la seva propietat per absorbir aigua i retornar l’aigua un altre cop. Per fer aquest procés necessita captar la calor i deixar-la anar. Perquè la sal absorbeixi aigua, capti calor, la deixi anar i desprengui calor, s’ha de fer en un aparell especial, un bescanviador de calor. Aquest aparell s’ha dimensionat d’una manera que es pugui instal·lar en un habitatge. Per exemple, una bateria relativament petita, que es pot instal·lar en un racó del garatge o en un armari gran, pot arribar a donar calefacció per a quatre o sis mesos en un país com el nostre, perquè com que fins i tot a l’hivern fa sol, es pot anar recarregant.

El projecte d'aquesta bateria experimental ara viatjarà fins a una universitat d'Alemanya per continuar la investigació. Però d'aquí a tres o quatre anys es podria comercialitzar.

Text i Imatges: Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, SA.

TV3 - 3.24 Inventen una bateria feta amb sal que pot emmagatzemar escalfor per a una llar durant mesos