Llorenç Bover s’endú el Premi Enginy Miquel Aixalà 2020

amb un potabilitzador d’aigua per rajos ultraviolats. El dispositiu desactiva la majoria de microorganismes sense utilitzar químics tòxics

Llorenç Bover ha estat el guanyador del Premi Enginy Miquel Aixalà 2020 amb un dispositiu individual de purificació d’aigua basat en la tecnologia de la llum ultraviolada. Amb  aquest Treball de Fi de Grau, dirigit per Jordi Casanovas, Bover ha demostrat que l'aparell és una eina germicida útil, molt eficaç i que actua sense toxicitat i sense generar residus no desitjats. El Premi Enginy Miquel Aixalà està dotat amb 1.000 euros.

El dispositiu dissenyat per aquest estudiant de Grau en Enginyeria Mecànica desactiva la majoria de microorganismes, no utilitza químics tòxics, no genera efectes residuals, no pot crear l’efecte sobredosis, té una llarga vida útil i un funcionament senzill. A més, és fàcil de reparar, es pot adaptar a diferents situacions, té uns costos de producció baixos i un baix consum elèctric. En definitiva, és un aparell que pretén afrontar la problemàtica mundial del consum d’aigua no potable que, actualment, té xifres de mortalitat en zones subdesenvolupades que no es poden obviar. En aquest sentit Llorenç Bover aporta una solució factible a aquest problema que pateixen poblacions vulnerables contribuint a la renovació científica prioritzant problemàtiques humanes essencials i, alhora, incidint en la seva consciència social.

El premi Enginy Miquel Aixalà 2020, concedit pel Col·legi d’Enginyers Graduats i d’Enginyers Tècnics Industrials de Lleida-Enginyers Lleida i l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida (UPS-UdL), ha atorgat a més un segon premi de 450 euros i un tercer de 250 euros que han estat per Ginesta Jové i Eduard Peguera, respectivament. A més de la dotació econòmica, els tres guanyadors tindran col·legiació gratuïta al CETILL durant un any, un descompte del 50% el segon any, assegurança d’accidents MUPITI gratuïta, descomptes en formació organitzada per Enginyers Lleida amb una quantia de fins a 100 euros i beca per sol·licitar l’Acreditació de Desenvolupament Professional Continu.

El segon premi s’ha concedit a un projecte que ha analitzat les prestacions d’un prototip que actua com a col·lector solar tèrmic diürn i com a refrigerador radiant nocturn. La seva autora, Ginesta Jové, també estudiant de Grau en Enginyeria Mecànica, ha comparat dos prototips de la Universitat de Lleida (del 2017 i del 2019) que combinen el mode de col·lecció solar durant el dia i el mode de refrigerador radiant durant la nit en un sol prototip. El treball, dirigit per Marc Medrano, ha demostrat el potencial per refredar l’aigua per sota la temperatura ambient, però ha vist que cal millorar el mode refrigerador radiant per assolir temperatures més baixes i poder utilitzar-se en l’ús domèstic.

Finalment, el tercer premi obtingut per Eduard Peguera ha estat per un projecte d’automatització d’una instal·lació de subministrament d’aigua a l’Albi. Peguera, estudiant de Grau en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica, ha presentat un disseny i posada a punt de l’equipament i software per automatitzar el subministrament d’aigua des d’un dipòsit, situat al municipi de l’Albi. El projecte, dirigit per Fernando Guirado, ha inclòs un dispositiu de control i la seva programació.

El premi Enginy “Miquel Aixalà”, impulsat fa divuit anys per Enginyers Lleida i l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, atorga un primer, segon i tercer premi als millors Treballs Final del Grau en Enginyeria Mecànica i del Grau en Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica de l’any acadèmic en curs. El jurat d’enguany ha estat format per Antonio Campo, vicedegà d’Enginyers Lleida; Josep Pulido, secretari d’Enginyers Lleida; Marcel Tresánchez, coordinador del GEEIA; Cristian Solé, sotsdirector de relacions internacionals de l’Escola Politècnica Superior; Francesc Cerdà, regidor de promoció econòmica i emprenedoria de l’ajuntament de Lleida i Jaume Saltó, president de la Cambra de Comerç de Lleida.