VIA EMPRESA: Els joves no volen ser enginyers tot i que la taxa d'atur del sector es situa tan sols al voltant del 5% a Catalunya

gettyimages-544444305-114742

Interessant article aparegut a la web Via Empresa referent al fet que tot i que el sector tecnològic registra només un 5% d'atur a Catalunya, l'àmbit que reclama amb urgència la incorporació d'una nova generació que defuig de les carreres tècniques.

Les xifres d'atur i les últimes tendències del mercat laboral són esfereïdores per a la gran majoria, però no per a un petit col·lectiu: els professionals tècnics. I cal emfasitzar l'etiqueta de 'petit col·lectiu', perquè el nombre d'enginyers i treballadors qualificats que actualment està ocupat o busca feina és molt inferior a la demanda de les empreses.

De fet, la taxa d'atur en el sector tecnològic es troba al voltant del 5% a Catalunya. És a dir, es tracta d'unt atur "quasi 0" però les empreses es troben cada cop amb més dificultats per trobar el candidat idoni per les seves posicions vacants.

On és el problema? No hi ha un únic origen, sinó diversos: poca formació especialitzada, programes desactualitzats, una nova generació digital que no se sent atreta per la tecnologia... especialment per a les dones, ja que només el 0,9% de les noies que es preinscriuen a la universitat ho fan en carreres tecnològiques.

Però els enginyers que ja han consolidat la seva posició al mercat laboral estan d'enhorabona. Es troben en un àmbit on, si ets bo, té premi; on la formació és constant i les empreses comencen a oferir programes per reciclar els seus treballadors; i on el nivell de sou creix anualment entre el 5 i el 6%, quan la resta de treballadors veuen increments del 0,2

Ara bé, aquestes bones perspectives no alleugen el problema de no tenir professionals per les necessitats que es tindran d'aquí al 2020.  Com s'ha de fer, doncs, per atraure al jovent cap a la tecnologia? No hi ha una única fórmula màgica, però sí que s'ha de començar a fer feliços els treballadors, escoltar-los i fer-los partícips dels projectes de l'empresa.

Un altre dels forats negres es troba en el món de la formació. Molts professionals estan treballant sense haver acabat la carrera perquè les empreses els van captar abans. El sector tecnològic és un ambient on sovint es prioritza l'experiència per sobre dels estudis.

Podeu veure l'article complet d'Aira Coron a Via Empresa AQUÍ