Curs Zero de Matemàtiques per a l'Enginyeria

Fitxa

curs zero MAT

TÍTOL: Curs zero de matemàtiques per a l’enginyeria

DATES DEL CURS: Del 30 d'agost al 8 de setembre de 2017

HORARI: De 16:00h a 19:00h

LLOC: Aula 0.05 EPS

Matrícula (*)

CRÈDITS:  2,5 ECTS

PREU: 98,82 euros (preu oficial del ECTS pel curs 15/16)

LLOC: Secretaria de Direcció EPS (Despatx 0.15 – Escola Politècnica Superior)

DATES DE MATRÍCULA: Del 13 al 28 de juliol de 2017

HORARI: De 9:00h a 13:00h

* El curs no s’oferirà si no hi ha un mínim de 15 alumnes matriculats

Objectiu

L’assignatura de matemàtiques està present en totes les titulacions d’enginyeria i arquitectura tècnica. Es una assignatura, que pel seu caràcter fonamental i transversal, es considerada imprescindible per cursar assignatures posteriors més especialitzades. En l’actualitat, l’accés dels estudiants de nou ingrés als estudis de grau és molt divers, i per aquest motiu els nivells de coneixements bàsics en matemàtiques són ben diferents.

Així doncs, l’objectiu principal del curs és el de revisar i refrescar conceptes de matemàtiques ja presentats en el Batxillerat, per tal d’igualar els nivells de coneixement en aquest àmbit i, per tant, garantir un seguiment adequat de les assignatures de matemàtiques de primer curs de les titulacions de grau de l’Escola Politècnica Superior (EPS): Arquitectura Tècnica, Enginyeria Informàtica, Enginyeria Mecànica, Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica, Enginyeria de l’Energia i Sostenibilitat.

A qui va adreçat?

• Estudiants que provenen de Cicles Formatius de Grau Superior i accedeixen a qualsevol de les titulacions de grau de l’EPS.
  • Estudiants que provenen de Batxillerat en Humanitats i Ciències Socials i accedeixen als estudis del Doble Grau en Enginyeria Informàtica i Administració i Direcció d’Empresa.
  • Qualsevol estudiant de nou ingrés que accedeixi a qualsevol titulació de grau de l’EPS i vulgui reforçar els seus coneixements de matemàtiques i física.

Els estudiants de nou ingrés podran realitzar un test d’autodiagnosi, per avaluar el seu nivell i, per tant, la conveniència de matricular-se en aquest curs.

Coordinador del curs: Dr. Jaume Giné

Professorat del curs: Professorat de matemàtiques de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, Dra. M. Grau, Dr. J. Pujolàs i Dr. H. Pérez-Rosés.

Estructura i Metodologia

El curs s’imparteix durant 25 hores (2,5 crèdits ECTS) en sessions diàries de 3 hores.

L’enfoc és eminentment pràctic. En cadascuna de les sessions de 3 hores s’abordarà un dels temes del programa, presentant primer, i breument, els coneixements teòrics bàsics, per abordar tot seguit el plantejament i resolució de problemes a l’aula (bé individualment o en grup).

Expressions algebraiques, equacions i polinomis

• Fraccions, potències, arrels i logaritmes
  • Binomi de Newton
  • Equacions de 2n grau i biquadrades
  • Equacions exponencials i logarítmiques
  • Inequacions
  • Operacions amb polinomis
  • Factorització d’un polinomi

Trigonometria plana

• Mesures d’angles: graus i radians
  • Raons trigonomètriques
  • Reducció a les raons trigonomètriques d’angles del primer quadrant.
  • Identitats trigonomètriques.
  • Raons trigonomètriques de la suma d’angles, angle doble, angle meitat i transformacions entre sumes i productes.

Funcions

• Conceptes bàsics: domini, recorregut
  • Límits de funcions i càlcul d’asímptotes
  • Funcions polinòmiques
  • Funcions sinus, cosinus i tangent
  • Funcions exponencial i logarítmica
  • Valor absolut d’una funció

Derivades

• Definició
  • Càlcul de derivades, regles de derivació i regla de la cadena
  • Estudi i representació gràfica de funcions (extrems relatius, punts d’inflexió, concavitat, convexitat)
  • Problemes d’optimització

Integrals

• Càlcul de primitives immediates
  • Integració per parts
  • Integració per canvi de variable
  • Integració de fraccions racionals
  • Integral definida

Geometria analítica plana

• Equacions de la recta
  • Angle entre rectes
  • Rectes paral·leles i perpendiculars
  • Càlcul de l’equació de la recta tangent d’una corba
  • Distància entre punts i punt i recta.
  • Còniques: equacions canòniques o reduïdes.

Àlgebra lineal

• Matrius i determinants
  • Resolució de sistemes
  • Interpretació geomètrica del sistemes i de la seva solució