190 noies d'ESO conèixen de primera mà les carreres tècniques de l'EPS

Per què no puc fer-ho 069

El passat 11 de novembre, el Centre Dolors Piera d'Igualtat d'Oportunitats i Promoció de les Dones conjuntament amb l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, amb el suport del Vicerectorat d'Estudiantatva organitzar la setena jornada "Per què no puc fer-ho?" Jornada de presentació dels estudis universitaris de la UdL sense estereotips de gènere, adreçada a captar alumnat femení i/o masculí en les titulacions en què aquest sexe està menys representat.

Les eleccions acadèmiques i professionals segueixen, encara avui, marcades pels estereotips assignats a cadascun dels sexes, vinculats a rols socials masculins i femenins que mostren els homes en tasques més actives i amb iniciativa i les dones en rols més passius, amb tasques relacionades amb la cura i amb menor iniciativa.

En aquest sentit, en l'elecció d'estudis s'observa que les carreres típicament femenines són les orientades a professions de tipus assistencial o l'ensenyament, mentre que les més masculinitzades estan orientades més a aspectes instrumentals (estudis d'electrònica, informàtica, educació física…). La jornada Per què no puc fer-ho? permet trencar amb la influència dels estereotips de gènere de cara a l'elecció de les carreres universitàries.

Per exemple, segons les dades del curs acadèmic 2016-2017 l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida compta amb 837 estudiants, dels quals un 87,45% són homes (732 homes per 105 dones). Per què no puc fer-ho? posa sobre la taula la incidència dels estereotips de gènere en l'elecció dels estudis universitaris i, en un futur, la segregació en el món laboral.

En concret un total de 191 noies  de 4t d'ESO de 5 instituts: Josep Lladonosa i Guindàvols de Lleida, Lo Pla d'Urgell de Bellpuig, L'Olivera de la Granadella, Canigó d'Almacelles i l'Institut d'Alcarràs van visitar l'EPS i van participar en els tallers i xerrades programades.

Les activitats van incloure una presentació de la Jornada per part de la Secretària General de la UdL, Sra. Teresa Areces, la Gestora en gènere del Centre Dolors Piera, Sra.Cristina Rodríguez, la Secretària Acadèmica de l'EPS, Sra. Margarita Moltó i l'alumna de l'EPS, Sra. Lídia Navarro, amb l'objectiu de donar a conèixer a les alumnes de 4t d'ESO experiències de primera mà de dones que ocupen llocs rellevants en el món acadèmic i professional i així puguin tenir models de referència alternatius als que habitualment es visualitzen.

Per què no puc fer-ho 014

Posteriorment es va donar pas a la Conferència "Per què no puc fer-ho?" a càrrec de Laura Cortés, Educadora Social i Màster en Agents d'Igualtat.

Per què no puc fer-ho 032

La Jornada va continuar amb una sèrie de visites guiades per les instal·lacions i una sèrie de  tallers pràctics a càrrec del Personal Docent i Investigador de l'EPS:

- Drons. Volant cap al futur Per què no puc fer-ho 114 - Termografia. Mesurant l'energia Per què no puc fer-ho 111 - Construcció sostenible. Façanes i cobertes enjardinades Per què no puc fer-ho 128 - El giroscopi. La moto que no cau mai Per què no puc fer-ho 096 - Biosensors. El poder de la ment 20160212021922 - Seguretat informàtica. És segur enviar missatges per internet? Per què no puc fer-ho 080 Imatges .