Docents de l'EPS als cursos de formació per a professors de secundaria del Programa ACTFEM

Centrat en la integració de la IA a l'educació secundària amb perspectiva de gènere.

Descarregar Pdf
thumbnail_20240628_192658
Programa ACTFEM. Revisant resultats amb els participants | FOTO: Marie Monique Schaper

El passat 21 de maig us informàvem que les professores i investigadores de l’EPS-UdL, Marie-Monique Schaper, Rosa Gil Iranzo i Mercè Teixidó Cairol, així com la  Judith Farré Bonet i la Nadia Díaz Cano, estudiants del grau de Disseny Digital i Tecnologies Creatives van participar en l'obra "Perfectament Imperfectes" del programa ACTFEM [veure notícia]

A partir d’aquesta experiència en el programa ACTFEM, s’ha posat en marxa el primer curs de formació de professors, centrat en la integració de la IA a l'educació secundària amb perspectiva de gènere.

Aquest curs neix de la col·laboració entre la Universitat de Lleida, la Universitat Oberta de Catalunya i l'Escola de Treball de Barcelona i ha estat possible gràcies a la participació i la implicació de de Marie-Monique Schaper (EPS-UdL), Milagros Sainz Ibanez, Miruna Bivol, Rocío Segura Nebot, Maria José Romano i Cristina Segura (UOC) i Juan Francisco Cardona, (Escola del Treball de Barcelona). Aquest projecte de formació i recerca s'emmarca dins d'una iniciativa de recerca més àmplia amb el suport de l'Instituto de las Mujeres. L'objectiu general és desenvolupar un conjunt d'eines educatives amb recursos que ajudin els professors i estudiants de secundària a avaluar de manera crítica les dimensions ètiques de la IA en diversos àmbits de la vida. A més, la iniciativa pretén desafiar i abordar els biaixos de gènere i altres prejudicis que prevalen en l'ús d'eines i aplicacions impulsades per IA.

Durant quatre sessions presencials, educadors d'àmbits diversos, des del disseny industrial fins a la formació i l'assessorament professional, la comunicació, la química, l'administració i la informàtica, van treballar junts per explorar i dissenyar propostes educatives. Aquestes iniciatives pretenien integrar perfectament l'aprenentatge de la IA a l'aula, garantint un enfocament inclusiu de gènere.

El curs es va desenvolupar en quatre sessions:

  • Estratègies per a un ensenyament aplicat a la tecnologia centrat en el gènere
  • La IA com a eina educativa: experiències i reptes
  • Igualtat de gènere en pedagogia: principis i pràctiques
  • Recursos STEAM amb perspectiva de gènere per al professorat de secundària
  • Aquesta sessió, realitzada per Marie-Monique Schaper i Rosa Gil, va oferir formació a professors de diferents centres d'educació secundària de la comarca de Lleida.