Enginyeria, oci, salut i energia, professions de futur

Diari Expansión 27/05/2107

Fruit de la incorporació de les noves generacions de professionals i dels avenços tecnològics i socials, el mercat laboral està experimentant una ràpida evolució. La digitalització de les empreses crearà i destruirà llocs de treball en la mateixa mesura i professions que encara no existeixen seran les protagonistes del mercat laboral.

D'acord a un estudi de la Universitat d'Oxford, al voltant de 700 professions seran substituïdes per màquines en els propers 20 anys. No obstant, és més cert parlar de perfils professionals que de professions, ja que són aquests els que patiran una transformació.

No obstant això, les dades no són tan alarmistes com, a priori, pot semblar, ja que no recullen els llocs que es crearan amb l'automatització dels procesos: segons l'informe La digitalització crea o destrueix ocupació de Randstad Research, es preveu que, en els propers cinc anys, l'automatització generarà 1,2 milions de llocs de treball. D'ells, 390.000 seran de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (coneguts com STEM, per les sigles en anglès); 690.000 correspondran a llocs que donaran suport als STEM; i 168.000 a altres treballs indirectes.

En aquest sentit, es pot dir que l'ocupació ni es crea ni es destrueix; només es transforma. En aquest mateix informe, Randstad Research també assenyala que Espanya té un dèficit de professionals STEM i que, si segueix així, no es podran cobrir els nous llocs de treball per la falta de candidats. A més, el nombre d'estudiants matriculats en aquestes curses ha decrescut en més de 65.000 en els últims vuit anys i es preveu que aquesta xifra baixi a un ritme anual del 3,3%. Aquesta bretxa converteix al nostre país en un dels més amenaçats pel dèficit de talent malgrat tractar-se d'un problema generalitzat a la UE.

Per la seva banda, Adecco, a El futur del treball a Espanya, comparteix la idea que l'automatització destruirà i crearà llocs de treball en la mateixa mesura i destaca la dissolució de la divisió tradicional de l'economia en sectors primari, secundari i terciari. Entre els propers cinc i 10 anys, la creació de llocs estarà liderada pel sector tecnològic i de R+D+I; el turisme i l'oci; la salut i el benestar -davant el progressiu envelliment de la població-; i l'energia, per la necessitat de trobar fonts alternatives.

En un futur més llunyà, perfils que encara no existeixen seran els protagonistes del mercat. Així, segons dades recollides per l'Observatori per a l'Ocupació en l'Era Digital, els 10 llocs de treball més sol·licitades pels joves d'entre 20 i 30 anys seran els d'enginyer smart factory; chief digital officer; expert en innovació digital; data scientist; expert en big data; arquitecte expert en smart cities; expert en usabilitat; director de continguts digitals; expert i gestor de riscos digitals; i director de màrqueting digital.