Jordi Pujol guardonat amb el Premi Enginy Miquel Aixalà 2022

image-11-1024x682
Alumnes guardonats amb el Premi Enginy 2022 i autoritats

El graduat en Enginyeria Mecànica per l’Escola Politècnica de la Universitat de Lleida (UdL), Jordi Pujol Navajo, és el guanyador del Premi Enginy Miquel Aixalà 2022 pel seu Treball de Fi de Grau “Disseny d’un pla de manteniment a Rigual, S.A.”.

Pujol s’endú 1.000 euros i la col·legiació gratuïta a Enginyers Lleida durant un any i un descompte del 50% el segon any, a més d’altres avantatges. El guardó, que es lliura aquest vespre a l’Edifici Polivalent del Campus de la UdL a Cappont, compta amb l’assistència del degà d’Enginyers Lleida, Ramon Grau i la directora de l’EPS-UdL, Magda Valls. Grau vol destacar la qualitat dels tretze projectes presentats en aquesta vintena edició posant èmfasi en el fet que “l’enginyeria aplica l’enginy amb valors ètics per utilitzar la ciència i la tècnica al servei de la societat, respectant l’entorn i el medi natural. A més és una professió sense atur”, ha declarat. En aquest sentit, Valls afegeix que “els nostres graduats registren una ocupabilitat del 100% i tenim una forta pressió de la indústria perquè necessita més enginyers. Els nostres estudis s’adapten a les demandes del sector tecnològic i a les necessitats socials i del territori, com per exemple, la recent titulació de Disseny Digital, que explota un vessant més creatiu que fins ara no cobria l’Enginyeria Informàtica”.

El projecte guanyador del XX Premi Miquel Aixalà desenvolupa una aplicació real per l’empresa fragatina Rigual S.A. en què, després d’estudiar-ne la situació del manteniment, aquest enginyer acabat de graduar ha dissenyat una aplicació informàtica de gestió anomenada GMAO que facilita les feines de manteniment de manera eficient i eficaç. L’aplicació creada per Pujol millora la fiabilitat de la informació i està disponible en un únic lloc centralitzat i accessible des de qualsevol indret i en tot moment. Inclou també plans de manteniment, historials d’equips de màquines i components amb les seves característiques tècniques, avaries, revisions i substitucions efectuades, dates de les últimes reparacions, personal assignat a cada feina, hores de treball, control d’incidents i materials utilitzats. En definitiva, l’aplicació introdueix millores substancials en el sistema de manteniment d’aquesta companyia dedicada a la venda i fabricació de maquinària de transport agrícola, medi ambient i energia. El treball guanyador ha estat dirigit per José Sebastián Millán i Juan Ramón Sánchez.

Jesús Monterrubio i David Riba, 2n i 3r premi respectivament

El Premi Enginy 2022 ha concedit a Jesús Monterrubio la segona posició pel seu projecte “Viabilitat de l’aplicació del Radiactive Cooling a l’Àfrica: mapeig de potencial i anàlisi de producció enfront demanda energètica”. Monterrubio, graduat en Enginyeria Mecànica per l’EPS-UdL, ha creat en el seu treball el mapa potencial de Radiative Cooling (Refredament Radiatiu-RC) d’Àfrica, comprovant que la temperatura i la humitat relativa tenen una alta influència en el potencial de RC (una tecnologia que permet produir fred a través de la dissipació de calor). Monterrubio ha plasmat que la demanda d’Aigua Calenta Sanitària (ACS) es cobreix totalment en les tres localitzacions escollides, Agadez, Calvinia i Librevill, que tenen un potencial molt diferent. Així doncs, mentre a Calvinia hi ha excedents de refrigeració bona part de l’any, a Agadez i Libreville només es cobreix parcialment la demanda de fred. Aquest projecte rep 450 euros de premi i ha estat dirigit per Ingrid Martorell i Roger Vilà.

Finalment, el tercer premi de 250 euros és per David Riba, també graduat en Enginyeria Mecànica per l’EPS-UdL pel seu “Disseny d’una paret d’escalada rotatòria”. Riba ha creat una màquina d’esport per ajudar escaladors i escaladores a practicar el seu esport en continuo, sense dependre d’una paret i una estructura de desenes de metres. La paret dissenyada compleix els requisits que l’autor va extreure després de fer un estudi de mercat. Aquest treball de fi de grau ha estat dirigit per Armans Grau.

XX Premi Miquel Aixalà

Aquest guardó, impulsat per Enginyers Lleida i l’Escola Politècnica Superior de la UdL, distingeix tres projectes de Final de Grau de les enginyeries Mecànica, Electrònica Industrial i Automàtica, i Energia i la Sostenibilitat de l’EPS-UdL de l’any acadèmic en curs. Atorga dotacions econòmiques de 1.000 euros, 450 euros i 250 euros; pel primer, segon i tercer premi, respectivament. Els tres guanyadors també compten amb col·legiació gratuïta a Enginyers Lleida durant un any i un descompte del 50% el segon any, assegurança d’accidents MUPITI gratuïta, descomptes en formació organitzada per Enginyers Lleida amb una quantia de fins a 100 euros i beca per sol·licitar l’Acreditació de Desenvolupament Professional Continu.

Enguany s’han presentat tretze treballs de Final de Grau: deu d’Enginyeria Mecànica i tres d’Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica. El jurat es va reunir el passat 10 de gener i va estar format per Ramon Grau, degà d’Enginyers Lleida; Jaume Saltó, president de la Cambra de Comerç, Indústria i Serveis de Lleida; Antonio Campo, vicedegà d’Enginyers Lleida; Josep Pulido, secretari de l’entitat; Cristian Solé i Marcel Tresánchez, del Departament d’Informàtica i Enginyeria Industrial de l’Escola Politècnica Superior (EPS); i Paco Cerdà, tinent d’alcalde i regidor de Promoció Econòmica i Emprenedoria de l’Ajuntament de Lleida.

TEXT i IMATGES: COL·LEGI D’ENGINYERS TÈCNICS INDUSTRIALS DE LLEIDA