Kepa Landa, professor de l'EPS, participa en l'exposició col·lectiva "Afectes sònics. Art sonor i expansió de la percepció"

Kepa Landa, artista i professor del Grau en Disseny Digital i Tecnologies Creatives de l’Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (UdL) participa en l'exposició col·lectiva "Afectes sònics. Art sonor i expansió de la percepció" que es dur a terme a l'Espai 0 del Centre d'Art La Panera de Lleida des del 17 de juny fins a l’1 d’octubre de 2023.

A banda d’en Kepa Landa, també hi participen els artistes Agnès Pe, Félix Blume, Sissel Marie Tonn, Edu Comelles, Núria Andorrà, David Vélez, Eli Gras, Ginebra Raventós, House of Polymath (Jose R. Madrid Alonso), Arnau Sala Saez i Marc Vilanova

Tots ells exploren el paper del so com una eina relacional, creativa i transformadora.

«Afectes sònics» aplega treballs artístics que ens proposen interactuar amb dispositius de manera lúdica; que ens porten a reflexionar críticament sobre els detonants psicològics i les tecnologies de control; que ens permeten copsar el potencial subversiu de la sinestèsia; que contribueixen a fer que emfatitzem amb l’experiència migratòria; que posen de manifest la capacitat del so d’esdevenir un bioindicador ambiental; que fan visible i audible la ubiqüitat contaminant del plàstic; que ens ajuden a entendre que els humans conviuen amb no humans de manera constitutiva.

Així mateix, en el marc de l’exposició, l’artista Kepa Landa oferirà, el 15 de juliol, a les 12.00h, la ponència: “La sonificació de dades ambientals”

En aquesta xerrada, l’artista Kepa Landa presentarà quatre projectes de recerca sobre la sonificació de dades mediambientals i climàtiques. Els dos primers reelaboren dades de contaminació atmosfèrica de la ciutat de Madrid. Aquestes dades són emprades per transformar i generar sons: en el primer cas, el so de cants d’ocells, i en el segon, el so de la lectura del Protocol de Kyoto. El tercer treball sonifica dades climàtiques en relació amb dades dendrocronològiques (aquelles que mesuren el creixement dels arbres en funció de les seues anelles, les quals serveixen com a bioindicadors). El quart representa dades de creixement d’arbres en relació amb dades climàtiques, i el so de picots. En la xerrada es plantejaran reflexions sobre el paper de l’art com a eina de sensibilització sobre el canvi climàtic i les seues conseqüències letals.

Kepa Landa es va llicenciar i doctorar a la Facultad Bellas Artes (UCLM) de Cuenca on també va realitzar estudis de música electroacústica (GME). Ha combinat l'ensenyament (UEM, UOC, IED, UWCN) amb la gestió en centres de producció artística (Medialab Madrid, Intermediae-Matadero Madrid, Arteleku Donosti-San Sebastián), el comissariat i l'edició (RAS o Futuros Emergentes).

En l'actualitat és professor de l’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida. Combinant l’ensenyament, la gestió cultural, el comissariat i l’edició, la seua producció artística ha girat al voltant de les possibilitats de coneixement i percepció del nostre entorn mediatitzat, emprant des de la fotografia, la videoinstal·lació, l'art sonor, la ràdio, net.art i ha emprat diversos mitjans, incloent-hi la visualització i sonificació de dades. El seu treball s’ha exposat en exposicions col·lectives al Museo Reina Sofía, a Medialab Prado (Madrid), al Patio Herreriano (Valladolid) o al Centre d’Art Santa Mònica (Barcelona).