L'EPS acull el projecte europeu "Dual Higher Education in Moldova and Ukraine - Coopera"

Una trentena de membres d'universitats i institucions europees reben assessorament i formació en educació superior dual

Descarregar Pdf
Projecte Coopera Formació Dual (8)
Visita a les instal·lacions de Ros Roca

L'entorn social actual i l'elevada desocupació juvenil que afecta a Europa ha portat a la política europea a afavorir l'educació que pretén promoure l'ocupabilitat dels joves. La crisi i l'efecte que té en les altes taxes de desocupació, especialment entre els joves, ha portat a alguns països a donar una gran importància a l'educació cooperativa i integrada en el treball (Formació Dual) en tots els nivells educatius i a accelerar les polítiques i reformes per al desenvolupament d'aquest sistema educatiu.

La característica clau de l'educació superior dual és la combinació única de teoria i pràctica. El currículum de la universitat combina l'educació superior i la formació en col·laboració amb nombroses empreses associades, amb l'objectiu de proporcionar habilitats acadèmiques i coneixements relacionats amb el treball. En aquest sentit, el contingut acadèmic transmès a les aules es complementa amb l'experiència laboral, de manera que les situacions de la vida real posen a prova immediatament l'efectivitat de la teoria de les aules i viceversa.

Un recent informe de l’Associació Catalana d’Universitats Públiques (ACUP) dedicat a la formació dual albira un horitzó optimista per a aquest model a la universitat, un àmbit en el qual, a diferència de la Formació Professional, aquest tipus d’experiències són encara escadusseres. La necessitat de millorar l’encaix entre la universitat i el món productiu i d’incrementar l’ocupabilitat dels titulats aconsella fer passes en aquesta direcció.

L’Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida va ser pionera a l’estat espanyol en la implantació del programa de Formació Dual, que va iniciar el curs 2015-16 al Màster en Enginyeria Informàtica i, posteriorment el curs 2016-17 al Màster en Enginyeria industrial. El curs 2018-19 es va iniciar en el grau en Arquitectura Técnica i Edificació i en el curs 2020-21, s’ha ampliat a tots els estudiants matriculats en el Grau en Tècniques d’Interacció Digital i de Computació.

Aquesta experiència i excel·lència en la implementació de la Formació Dual fa que l’EPS aculli professionals de diverses institucions educatives per tal d’explicar-los aquesta experiència, el disseny de les metodologies d’organització i seguiment de la Formació Dual, la coherència en les estructures dels plans d’estudis de les titulacions implicades com un model estratègic per millorar l’adquisició de competències i habilitats de l’estudiant, així com facilitar la seva ocupabilitat, etc

En aquest sentit i en el marc del Projecte COOPERA «Integrating Dual Higher Education in Moldova and Ucraïna» d’una beca Erasmus +, del 9 a l’11 de novembre l’EPS rep la vista d’una trentena de professors  de diverses universitats i institucions europees d’Alemanya, Bulgària, Polònia, Eslovènia,Moldàvia i Ucraïna:

  • Duale Hochschule Baden-Wuerttemberg (DHBW), ALEMANYA
  • Universitat Varna d'Administració, BULGÀRIA
  • Akademia WS, POLÒNIA
  • Institut Europeu de Desenvolupament i Recerca de la Política Europea, Maribor, ESLOVÈNIA
  • Acadèmia d'Estudis Econòmics, MOLDÀVIA
  • Universitat Tècnica, MOLDÀVIA
  • Universitat Internacional Lliure, MOLDÀVIA
  • Ministeri d'Educació, Cultura i Recerca, MOLDÀVIA
  • Universitat Nacional Uzhhorod, Uzhorod, UCRAÏNA
  • Universitat «KROK», Kíev, UCRAÏNA
  • Universitat Nacional de Karazin Kharkiv, Kharkiv, UCRAÏNA
  • Universitat Nacional d'Economia d'Odessa, UCRAÏNA
  • Ministeri d'Educació i Ciència, UCRAÏNA

L'objectiu del projecte és ajudar a integrar l'educació superior dual en països associats en general, i millorar l'ocupabilitat i el desenvolupament individual, augmentar l'adequació i la continuïtat entre les demandes del món professional i la formació inicial dels estudiants universitaris, i aconseguir una major eficiència econòmica i integració social, en particular.

Els assistents també realitzaran diverses sortides i vistes tècniques a diverses empreses i organitzacions de ponent (Corporació Agroalimentària de Guissona, Ros Roca, Parc Científic i tecnològic Agroalimentari de Lleida, Eurecat, AETI), així com una visita a la Seu vella de Lleida.