L'artista madrileny Carlos Monleón Gendall guanya la I edició de la "Beca Art Tecnologia"

Organizada per l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (UdL), Homesession (Barcelona), Centre d’Art la Panera (Lleida) i Etopia (Centro de Arte y Tecnología), a través de la Fundación Zaragoza Ciudad Conocimiento.

L'artista madrileny Carlos Monleón Gendall ha estat el guanyador de la I edició de la «Beca Art Tecnologia»; una beca fruit de la col·laboració entre l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, l'associació Homesession Arts Visuals (Barcelona), el Centre d'Art la Panera (Lleida) i Etopia Centre d'Art & Tecnologia a través de la Fundació Zaragoza Ciutat Coneixement i l'Ajuntament de Saragossa i suposa un impuls a la creació d'un nou circuit per a l'art digital.En aquesta primera edició s'han presentat un total de 60 candidatures d'artistes de tot el món: Europa (Espanya, Àustria, Regne Unit, Alemània, França i Portugal), Amèrica (Estats Units, Xile i Argentina), Austràlia i Àsia (Korea del Sud).

El jurat, format per Rosa M. Gil Iranzo, professora de l'EPS de la UdL i coordinadora del Grau en Disseny Digital i Tecnologies Creatives, Blanca Pérez, Comissaria d'Art Digital i nous mitjans i responsable del programa de residències d'Etiopia, Elena Giner, responsable de continguts a Etiopia, Danilo Pioli d'Homesession i Roser Sanjuan, responsable de programes públics del centre d'Aret La Panera de Lleida, van seleccionar 4 finalistes: Carlos Monleón, Libby Haeney, Patricia Echevarría i Stéphane Bissières.

Finalment, van decidir atorgar la I la «Beca Art Tecnologia» a Carlos Monleón (Madrid, 1983), graduat en Belles Arts pel Chelsea College of Art and Design de Londres i compta amb el Màster en Disseny del Royal College of Art de la mateixa ciutat. Treballa amb molts materials, com la ceràmica, el vidre, els tèxtils o el bronze, connectats amb els processos biològics, els organismes microbiològics o la intel·ligència artificial. L'artista ha desenvolupat projectes en centres nacionals i internacionals com Autoitalia, Seventeen Gallery i el Diaspore Project Space (Londres), HIAP Helsiniki, Hangar i Monitor Gallery (Lisboa), Studio X (Istanbul), Cràter Invertit (Mèxic), Escorxador Madrid, LABORAL o La Casa Encendida.

La proposta de Monleón, Wetcoin.eth, és un projecte sobre mètodes de reparació i manteniment de l'aigua que planteja models de distribució, organització i generació de capital social a través de tecnologies i principis de la cadena de blocs (blockchain) i del web3. Wetcoin.eth, aplica solucions innovadores de web.3 i tecnologia blockchain a aspectes relacionats amb ecologia i en particular, amb la gestió dels recursos hídrics. Amb aquest projecte, Carlos Monleón proposa models alternatius de custòdia dels béns comuns, tant físics com digitals, alineats amb els cicles de vida planetaris per a desenvolupar, com a resultat del projecte, un circuit de reparació de cabal d'aigua el tractament de la qual sigui documentat a fi de generar un "token" que incentivi la cura dels recursos ambientals.

La beca, dotada amb un total de 8.000 euros repartits en dos anys, implica també una residència d'un mes a cadascuna de les tres ciutats amb els costos d'allotjament coberts. L'objectiu principal d'aquesta beca és fomentar projectes artístics innovadors en els quals conflueixin la tecnologia i l'art, tot impulsant la transferència de sabers (artístics, tecnològics i humanístics) des d'un punt de vista creatiu, reflexiu i crític, i amb una voluntat d'impacte cívic. Es divideix en dues parts, la primera basada en la investigació i la segona, de producció. Durant el període de recerca, l'artista trobarà l'assessorament i la formació de personal docent i investigador especialitzat en blockchain, intel·ligència artificial, innovació en sostenibilitat, robòtica, disseny i mesura d'emocions, disseny centrat en valors i Internet de les coses.

També us pot interessar ...

Obert el periode d'inscripció a la nova Beca Art i Tecnologia