Mercat de Tecnologia de l'EPS per potenciar les vocacions tecnològiques

Hi van participar 1702 alumnes de 25 centres educatius

Alumnes de Secundària i Batxillerat d'una vintena de centres educatius han participat en el 16è Mercat de la Tecnologia de la UdL, una trobada tecnològica que organitzen el Vicerectorat d'Estudiants i l'Institut de Ciències de l'Educació de la UdL en col·laboració amb l'Escola Politècnica Superior (EPS) i el Departament d'Educació de la Generalitat.

Era el primer cop que es presenten projectes de tecnologia de tots els cursos d'ESO i Batxillerat, així com de Cicles formatius, que enguany va aplegar un total de 1.702 estudiants de més d'una vintena de centres de Lleida, Cervera, Sort, Mollerussa, Guissona, La Seu d'Urgell i Balaguer amb l’objectiu de potenciar les vocacions científiques i tecnològiques.

Els participants van presentar 72 projectes que van dur a terme durant el curs. La majoria de treballs tenen a veure amb la robòtica, la impressió 3D, la construcció i optimització d'habitatges i infraestructures.

A banda de la mostra de projectes i treballs tecnològics de l’alumnat d’ESO,  BTX i Cicles Formatius del Mercat de Tecnologia, va proposar a l'alumnat un ampli ventall d’activitats paral·leles per poder completar la jornada: més de 25 activitats entre demostracions, exposicions, tallers, xerrades i visites …  alguns d'ells impartits per professorat de l’Escola Politècnica Superior de la UdL o centrades en les titulacions de l’Escola:

Taller Giroscopi. Gerard Marias i Maria Masot

Un giroscopi és un dispositiu mecànic que serveix per mesurar, mantenir o canviar l’orientació de l’espai o d’algun aparell o vehicle.

Taller Arduino/Biosensors. Boris Llena i Eva Barceló

En interacció persona ordinador s’utilitzen cada cop més dispositius que llegeixen l’activitat cerebral i permeten interactuar amb software o hardware. Aquest taller permet veure com es pot interactuar amb hardware (un cotxe en un escalèxtric) mitjançant un dispositiu Emotiv EPOC que és un dispositiu BCI (Brain Computer Interface).

Taller Drons. Juan Antonio Garriga

En aquest taller es farà una aproximació teòrica i pràctica d’una de les tecnologies més avançades en el camp de la robòtica, aeronàutica i electrònica, els drons. Aquests vehicles aeris no tripulats tenen un gran potencial en àrees molt diverses, com l’agricultura, medi ambient, control de materials nocius, recreació…

Taller Termografia, mesurem l’energia?. Montse Vilarubí

En aquest taller els alumnes coneixeran les càmeres termogràfiques i aprendran a mesurar temperatures. Sabeu que veiem coses diferents amb una càmera d’infrarojos que mirant la visió normal? Ho comprovarem.

Taller Construcció sostenible. Ariadna Carrobé

Estudiarem la importància d’aïllar tèrmicament els edificis i veurem diferents exemples d’arquitectura bioclimàtica.

Taller Resistència de materials. J. Ramon Castro

L’elecció dels materials que conformen les façanes pot influir en el consum d’energia de l’edifici. En aquest taller veurem quins materials s’utilitzen en l’arquitectura tradicional i la contemporània, com es transmet l’energia a través de les façanes i quins materials són els més adequats per a estalviar energia a l’edifici.

Cal destacar que com a accions prèvies al Mercat de tecnologia de Lleida l’Escola Politècnica Superior, els passats 27 de març i 25 d'abril van organitzar dos petits mercats de la tecnologia a Vielha i a  Tremp, respectivament.