El GREia testarà cases de fusta amb material biològic per reduir un 20% el consum energètic dels edificis

Es tracta d'una iniciativa europea de 4,6 milions d'euros encapçalada per la Universitat Sueca de Ciències Agràries

1200-1712407788estudiant-doctoral-mquina-impregnaci-udl-albamor-ncio-2
Un estudiant doctoral utilitza una màquina d'impregnació al buit | FOTO: Alba Mor

El Grup de Recerca GREiA de la Universitat de Lleida (UdL) està duent a terme proves en dues cases de fusta prefabricades per validar la capacitat dels nous materials basats en fusta per reduir fins a un 20% el consum energètic dels edificis. Aquesta iniciativa forma part de la part experimental del projecte europeu 'Biobuild', coordinat per la Universitat Sueca de Ciències Agràries i finançat amb 4,6 milions d'euros per la Unió Europea dins del programa Horizon Europe. Els investigadors de la UdL estan implementant materials de canvi de fase en la fusta per a la seva utilització en parets i paviments d'habitatges i oficines tant reformats com de nova construcció. Aquest projecte, en fase inicial, té previst una durada de quatre anys.

L'objectiu del projecte europeu 'Biobuild', coordinat per la Universitat Sueca de Ciències Agràries, és desenvolupar nous materials basats en fusta que permetin reduir almenys un 20% el consum energètic dels edificis. La Universitat de Lleida (UdL) està involucrada en la part experimental d'aquest projecte, concretament a través del grup de recerca GREiA.

En aquest sentit, el GREiA està testant l'eficàcia d'aquests nous materials en dues cases prefabricades. Una d'elles estarà construïda amb fusta convencional, mentre que l'altra utilitzarà materials impregnats d'agents biològics i químics no tòxics ni inflamables, segons ha explicat la directora del grup de recerca i catedràtica de la UdL, Luisa F. Cabeza.

Les cases prefabricades es convertiran en oficines universitàries on els investigadors treballaran per garantir que les proves siguin el més realistes possible. Aquest experiment també es durà a terme en laboratoris a Suècia per avaluar la tecnologia en diferents condicions climàtiques. A més, el grup de recerca de la UdL compta amb el suport de la delegació de Lleida del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya per assegurar una instal·lació segura dels nous materials en habitatges i oficines.

Tot i que el projecte va iniciar-se al gener, es troba en una fase incipient. Les cases prefabricades arribaran a la capital del Segrià a finals d'aquest any. En l'actualitat, els investigadors estan treballant als laboratoris en el desenvolupament dels materials de fusta que s'utilitzaran en aquestes construccions.

Text: ACN

MÉS INFORMACIÓ

El GREia participa en el projecte europeu BioBuild sobre la implementació efectiva de materials d'origen biològic en edificis