El professor de l'EPS Jordi Vilaplana guardonat amb la Distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària 2022

Forma part del professorat que ha dut a terme el Projecte SAVI (Simulació Audiovisual Interactiva)

savi3
Lliurament de la Distinció jaume Vicens Vives 2022 FOTO:UdL

En el marc de l'acte d'inauguració del curs acadèmic 2022/2023 del sistema universitari català, presidit pel Molt Honorable president de la Generalitat de Catalunya, el Sr. Pere Aragonès, que ha tingut lloc avui, dijous 15 de setembre a l'Auditori del CCCT del campus de cappont de la Universitat de Lleida, s'ha dut a terme el lliurament de les distincions Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària 2022, i de les mencions M. Encarna Sanahuja Yll a l’excel·lència en la inclusió de la perspectiva de gènere en la pràctica docent universitària.

Una de les distincions ha recaigut en el Projecte SAVI (Simulació Audiovisual Interactiva) de l’Escola Politècnica Superior i Facultat d’Infermeria i Fisioteràpia de la Universitat de Lleida, pel seu paper d’agent de transformació en l’ensenyament i l’aplicació pràctica dels estudis universitaris d’infermeria. La degana de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia, Judith Roca ha esta l'encarregada de recollir la distinció de mans del  M. Hble. president de la Generalitat de Catalunya, el Sr. Pere Aragonès i de la Hble. consellera del Departament de Recerca i Universitats, la Sra. Gemma Geis.

SAVI és un programa d'aprenentatge en simulació clínica virtual per a l'estudiantat del Grau en Infermeria de la Universitat de Lleida (UdL) creat per professorat de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia i de l'Escola Politècnica Superior del campus Igualada-UdL, amb l'objectiu de permetre millorar les habilitats i competències d’aquests estudiants, facilitant la transferència dels coneixements adquirits a la pràctica clínica, amb l’impacte consegüent sobre la salut dels futurs pacients i que ja s'ha implantat tant a la capital de l'Anoia com a Lleida.

Jordi Vilaplana, professor i coordinador del Grau en Enginyeria Informàtica de l'EPS al Campus Igualada qui va col·laborar en el projecte. El professorat de la FIF van realitzar tota la simulació clínica i els vídeos dels pacients estandarditzats en escenaris clínics (unitat d'hospitalització) gravats al centre de simulació 4DHealth d'Igualada i el  professor Vilaplana va desenvolupar i desplegar un servidor de l'aplicació web en línia que incorpora aquests vídeos. En aquest servidor se'n van desenvolupar les següents  funcionalitats:

• Un cronòmetre per poder mesurar el temps que triga cada alumne a portar a cap tant la simulació, com el temps que ha trigat a arribar en cadascun dels punts de decisió (moments en què els alumnes han de fer una tria entre diverses opcions que els apareixen als vídeos)
  • Un formulari que recull quines decisions han pres durant la simulació i la puntuació final que han obtingut
  • Exportació d'un informe de la simulació virtual (amb totes les dades de temps, decisions preses i puntuació) en PDF / impressió.

Juntament amb SAVI han estat premiats el Grup d'Innovació Docent en Comunicació i Mitjans Audiovisuals de la Facultat d'Informació i Mitjans Audiovisuals de la Universitat de Barcelona (UB) i el projecte Rellotges, vestits i muntanyes russes: dissenyat amb matemàtiques de l'Escola Politècnica Superior de Vilanova i la Geltrú de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC).

Els premis estan dotats amb 20.000 euros cadascun, que es destinen a projectes d'innovació o de millora docent.

La distinció Jaume Vicens Vives a la qualitat docent universitària es va crear l'any 1996 i té la finalitat de premiar l'excel·lència en la docència universitària. Les candidatures les presenten els consells socials de les universitats públiques catalanes, o els òrgans equivalents de les universitats privades, i la proposta es tramita a través de la secretaria del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC). Les concessions de les distincions es lliuren en el transcurs de la inauguració del curs universitari, al mes de setembre.

Aquests premis poden atorgar-se a títol individual o a títol col·lectiu. L'import ha estat de 20.000 euros per a cada guardó. L'import de les distincions Jaume Vicens Vives s'ingressa en els pressupostos de les universitats corresponents, i s'ha de destinar a projectes d'innovació o de millora docent.

L'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida o el seu PDI ha aconseguit en diverses ocasions aquest guardó: