Informe DigitalES. El desafío de las vocaciones STEM

A Espanya, només 13 de cada 1.000 estudiants completen els seus estudis en camps STEM, dels quals només el 26% són dones. L'estudi El desafío de las vocaciones STEM, realitzat per DigitalES (Associació Espanyola per a la Digitalització), alerta de la preocupant tendència del descens en les matriculacions de carreres i estudis relacionats amb ciència i tecnologia (STEM) que propícia que avui dia hi hagi, almenys, 10.000 ocupacions vacants en el sector tecnològic a Espanya per falta de qualificació.

Segons l'informe , el 25% dels alumnes de Secundària, Batxillerat i FP no tria formar-se en branques STEM com enginyeria i arquitectura perquè les consideren difícils o perquè desconeix les oportunitats laborals que ofereixen.

La situació creada per aquest dèficit de professionals tecnològicament qualificats que sofreix el nostre país s’agreuja a causa de dos factors: la fugida de cervells i l’escletxa de gènere.

La falta de professionals qualificats, molt demandats en el mercat global, fa que els nostres talents marxin del país per cercar una ocupació amb millors condicions que les que s'ofereixen a Espanya. La fugida de cervells i la pèrdua de capital humà ben format és una sagnia que pagarem molt cara.

Els problemes de diversitat de STEM estan influenciats pels estereotips socials sobre el gènere i la masculinització del mercat laboral tecnològic. Els experts asseguren que algunes de les raons per les quals les matriculacions de dones en carreres tècniques han baixat en els últims anys és la menor confiança en si mateixes respecte a una carrera professional tecnològica que s’inicia ja en etapes de primària-secundària , la preferència per carreres d'orientació social i l'existència d'estereotips de gènere negatius.