El projecte guanyador de la Beca d’Art i Tecnologia de l’EPS, seleccionat per la Fundación Daniel y Nina Carasso

thumbnail_IMG_5105 2
Carlos Monleón, en la presentació de projectes del passat 19 i 20 d'octubre a Madrid

Wetcoin.eth, la proposta de l’artista madrileny Carlos Monleón Gendall, guanyadora de la I edició de la Beca d’Art i Tecnologia organitzada per l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (UdL), Homesession (Barcelona), Centre d’Art la Panera (Lleida) i Etopia (Centro de Arte y Tecnología), a través de la Fundación Zaragoza Ciudad Conocimiento i que va atorgar-se a l’estiu del 2022, ha estat el punt de partida del Projecte “Respiración fluvial. Afectos y remediación en 4 ríos, 3 ciudades y una comunidad”, seleccionat per la prestigiosa Fundación Daniel y Nina Carasso, com un dels projectes de la convocatòria Componer saberes para imaginar y construir futuros sostenibles d’aquest any.

La Fundación Daniel i Nina Carasso, afiliada a la Fondation de France, es va fundar l'any 2010 a França, arrencant la seva labor a Espanya en 2014. Desenvolupa la seva activitat amb caràcter transversal en tots dos països i se centra en acollir, secundar, acompanyar i connectar a persones amb voluntat de mirar i a construir el món d'una forma diferent de través de dues línies de treball: l'Alimentació Sostenible i l'Art Ciutadà.

En aquesta convocatòria es van presentar 88 propostes que tractaven de manera transversal preocupacions i desafiaments actuals com ara l'Espanya buidada, l'aigua o la desertificació, des de diferents disciplines –la música, l'art sonor, les arts visuals, l'art processual o les arts escèniques– i comptant amb una gran heterogeneïtat de perfils impulsors dels projectes –artistes, associacions, arquitectes, investigadors, fundacions, etc–.

D'entre totes les propostes, el jurat va seleccionar nou projectes entre els quals es troba el citat projecte de l'Escola Politècnica Superior de la Universitat de Lleida, sorgit de la Beca d'Art i Tecnologia: “Respiración fluvial. Afectos y remediación en 4 ríos, 3 ciudades y una comunidad”

El projecte de Carlos Monleón busca incentivar un canvi essencial en la nostra relació amb l'aigua. El seu objectiu és formar una nova cultura i afectivitat fluvial amb el transvasament de coneixements, tècniques i experiències entre comunitats científiques, artístiques, tecnològiques i activistes amb l'objectiu d'enfortir les capacitats de la ciutadania i interconnexió de territoris sota una mateixa perspectiva hidrocentrista, obviant les diferents jurisdiccions, administracions i comunitats que governen l'Ebre, Segre i Llobregat.

Per a revertir el mal mediambiental es proposa la creació d'accions de mediació de conques fluvials mitjançant la transformació de les relacions humanes amb els rius i les altres espècies que formen part del seu cicle vital.

La Fundació Daniel i Nina Carasso acompanyarà durant un període màxim de tres anys el projecte; Un acompanyament que va més enllà de la part financera – 530.000 euros en total -  i caminarà de la mà i generarà un aprenentatge conjunt amb els diferents projectes a més de propiciar que aquests puguin entrar en contacte amb altres agents i actors de l'àmbit de les arts i les ciències.

Els passats dies 19 i 20 d'octubre va tenir lloc a Madrid el Seminari d'Arrencada en el qual es va donar acolliment, de manera presencial, a tots els projectes seleccionats.

En el Seminari va participar la professora de la EPS-UdL, Rosa M. Gil com assessora científica del projecte de l’EPS-UdL, coordinat a través de la Fundación Zaragoza Ciudad Conocimiento